תזונה לילדי הגן: אילו מזונות להציע וכמה?

ילדים אוכלים

הורים מוצאים את עצמם שוב ושוב ניצבים בפני ההחלטה אילו מזונות להציע ולהרשות לילדם, ואילו מזונות להוציא מהתפריט. אם כן, אילו מזונות להציע וכמה?
נירה פלדמן, דיאטנית ילדים, מובילה את תחום תזונת ילדים במכבי, מסבירה
 איך להאכיל בהנאה את ילדי הגן.

אם נגיש לילד מגוון רחב מדי של מאכלים הוא עלול להיקלע לאכילת יתר סתמית. מנגד, אם יוגש לו מבחר מצומצם, יחסרו לו רכיבי תזונה חיוניים. לכן כדאי להגיש מאכל אחד מכל קבוצת מזון – חלבונים, פחמימות ירקות או קטניות ולשלב מעט שומנים בריאים. כך יקבל הילד את כל רכיבי התזונה בדיוק בכמות המתאימה לצורכי גופו.

מגיל שנתיים עד גיל שש – רצוי להגיש מנה בצלחת אישית ולא בצלחות מרכזיות, שכן הילד עלול להתקשות בבחירת המזונות או לחילופין לאכול יותר ממה שהוא זקוק לו. הניחו לפניו צלחת עם שלושה סוגי מאכלים בכמות שמתאימה לגילו ושילד יכול להתמודד אתה.

דוגמאות למזונות ולכמויות מתאימות לילדים: ( שליש-שליש-שליש)

חלבונים: 2 כדורי בשר עוף/ בקר/ קטניות או 80 גרם דג או 2 כפות גבינה וביצה

פחמימות: 3 כפות אורז/כוסמת/ קינואה/ פסטה/ או תפוח אדמה

ירקות/ קטניות: 2 כפות כרובית/ גזר מבושל/כרוב/ עדשים/ אפונה

בתוספת כף שמן לבישול/ אבוקדו או טחינה

גודלה של מנת ילדים מזמינה הוא כחצי עד שני שליש ממנת מבוגר. כמות כזאת תעורר תיאבון רב יותר מצלחת גדושה, שכן עודף מזון מרתיע את העיניים ואת הקיבה. לעומת זאת הגשת מנה מתאימה מאפשרת לילדכם לאכול הכול, להרגיש סיפוק ולווסת תחושות של שובע ורעב. אם הילד ירצה עוד – הוסיפו לצלחתו, ואם הוא לא אכל הכול – קבלו זאת. ויסות האכילה אינו מתרחש בארוחה אחת אלא על פני תקופות. לעיתים הילד יאכל כף אחת בלבד של אורז ויותר חלבונים וירקות ולפעמים להפך. ההורים ידריכו את ילדיהם לגבי איכות המזון וזמני הארוחות תוך התחשבות בהעדפות טעם. הילד יווסת את הכמויות הנכנסות לגופו ויגיד "כמה מקום יש לו בבטן" וכמה הוא רוצה ומסוגל לאכול. האם זה מספיק? קצב הגדילה יקבע.  רצוי למדוד ולשקול כל ילד פעמיים בשנה כדי לוודא שהוא עולה במשקל וצומח לגובה.