תמר- מלך החג החדש?

28367 Blog_photo_INSIDE_v953
חג הפסח ממש כאן, ועמו ההכנות לארוחת הסדר ולימי החג. לא משנה היכן תעשו את החג, סביר מאד כי תיתקלו בתמר- מלך הפירות היבשים, אשר נמצא כמעט על כל שולחן חג- בין אם כמרכיב עיקרי בחרוסת ובין אם כחלק מהקינוחים המוגשים. מאת אילנית סנדרוביץ, דיאטנית קלינית RD בריאות האישה ראשל"צ, מגדל רוטשילד בת ים, נאות שושנים חולון

מעבר לטעמו הנפלא, מסתבר כי התמר גם בריא מאד.

במחקר שנערך בטכניון בשיתוף בי"ח רמב"ם, נבדקה ההשפעה של אכילת 100 גרם ליום תמרים (מסוג חלאווי או מג'הול) על רמות הסוכר ורמות השומנים בדם של נבדקים בריאים. נמצא כי לא רק שהתמרים לא העלו את רמות הסוכר בצום בדמם של הנבדקים, אלא אף הביאו לירידה ברמות הטריגליצרידים.

כמו כן החוקרים הסיקו כי לאכילת תמרים השפעה מגינה מפני מחלות לב, שכן הם מכילים אנטיאוקסידנטים (נוגדי חמצון) המפחיתים את חמצון הכולסטרול ושקיעתו בעורקים ובכך מפחיתים את הסיכון לטרשת עורקים, שבץ מוחי והתקף לב.

לתמרים מזן חלאווי נמצאה השפעה מיטיבה גדולה יותר מאשר למג'הול.

עם זאת חשוב לזכור כי התמרים מכילים כמויות גדולות של סוכר וקלוריות (50-60 קלוריות לתמר 1), ועלולים לגרום לעלייה ברמות הסוכר של מטופלים סוכרתיים (המחקר נערך בנבדקים בריאים), ואף לעלייה במשקל.

100 גרם אמנם נשמע הרבה, אך חשוב לשים לב כי בפועל מדובר בכמות של כ- 4-5 תמרים ולא יותר. לכן, ניתן ליהנות מהתמרים בכמות קטנה, ולא "חופשי-חופשי" כפי שאנחנו נוהגים כששומעים שמאכל כלשהו הנו בריא.

כמו כן רצוי לשלב את התמרים יחד עם אכילת אגוזים כגון אגוזי מלך, אשר יורידו את האינדקס הגליקמי של התמר ויאזנו את רמות הסוכר בדם בעקבות אכילתו.