full screen background image
Search

א א א

בלוג מכבי

בלוג מכבי שירותי בריאות

10 מיתוסים על הנקה ותזונה

פנימי

הנקה הנה תהליך טבעי שנועד להעניק לרך הנולד את מרכיבי המזון החיוניים להתפתחותו כמו גם חומרים הדרושים לחיזוק המערכת החיסונית שלו ומערכות אחרות בגופו. אך למרות שמדובר בתהליך מובן מאליו לכאורה, נקשרו בו לא מעט מיתוסים, חלקם שגויים, שחשוב להפריך. אילנית סנדרוביץ, דיאטנית קלינית במכבי, עושה סדר בכל אותם מיתוסים ומסבירה מה נכון וממה כדאי להימנע. כתבה חובה לכל מי שמניקה או מתעתדת להניק!

אולי שמעתן, אולי סיפרו לכן ואולי אפילו קראתן היכן שהוא, אז הגיע הזמן לעשות סדר בכל המיתוסים הקשורים בהנקה ותזונה.

1. בהנקה צריך לאכול כמות מאד גדולה של קלוריות.
לא נכון! כמות הקלוריות המינימלית הנדרשת בהנקה היא 1800 קק”ל ליום, שזו כמות קלוריות המאפשרת לעשות דיאטה מתונה לירידה במשקל (עבור מי שרוצה). חלב אם נוצר בכמות מספקת גם בזמן דיאטה מאוזנת. כפי שלא אוכלים בשביל 2 בהריון, כך גם לא בהנקה…

2. בירה, בירה שחורה, שקדים וחלב מגבירים ייצור חלב.
לא נכון! ייצור החלב מושפע בעיקר מהביקוש- ככל שהתינוק יונק יותר הוא מפנה יותר את השד מחלב. בחלב האם יש חלבון בשם FIL המעכב את ייצור החלב, ולכן ברגע שהוא מתפנה בחלב, נוצר עוד חלב. מזונו אלו יתרמו בעיקר הרבה קלוריות, אך לא יגבירו את ייצור החלב.
* יש מעט מחקרים המראים השפעה חיובית מסויימת של חילבה על ייצור החלב.

3. יש להימנע מאכילת מזונות הגורמים לגזים אצל התינוק, כגון מיץ תפוזים, קטניות, וירקות מצליבים כגון כרוב/ ברוקולי/ כרובית.
לא נכון! “גזים” או בשמם הרשמי- קוליק – הם כאבי בטן התוקפים כ- 30-40% מהתינוקות ב-3 החודשים הראשונים לחיים, ונובעים בעיקר מחוסר בשלות של מערכת העיכול והסתגלותה לחיים מחוץ לרחם. לכן, אין טעם להוריד מזונות באופן גורף מתזונת האם. במידה וחושדים כי מזון ספציפי גורם לכאבי בטן ניתן להוריד אותו נקודתית לשבוע ולראות האם ישנו שיפור.

4. מזונות חריפים ומתובלים וכן שום ובצל משפיעים על טעם חלב האם.
נכון! מזונות אלו משפיעים על טעמו של החלב, אך אין מניעה מאכילתם. בדיוק כפי שאנו הבוגרים אוכלים מזונות בטעמים שונים, כך גם חלב האם משנה את טעמו והתינוק נחשף למגוון טעמים.

5.הרכב חלב האם תלוי במזונה של האם המניקה.
לא נכון! חלב האם נוצר בכל מקרה ע”פ ההרכב הדרוש לתינוק ומשתנה כל הזמן בהתאם לצרכי התינוק. עם זאת, הרכבו אינו מושפע מתזונת האם למעט הרכב חומצות השומן שבחלב (אך לא כמות השומן הכללית). חשוב לציין כי על אמהות טבעוניות להקפיד על נטילת תוסף B12. כמו כן לטובת בריאות האם חשוב להקפיד על תזונה בריאה ומגוונת כדי לשמור על בריאותה ולהימנע מדלדול מאגרים.

6. יש להימנע ממשקאות מוגזים ומסודה, אשר גורמים לגזים אצל התינוק.
לא נכון! הגזים בשתייה מוגזת גורמים לגזים ו”גרעפסים” במערכת העיכול של האם, אך לא אצל התינוק: חלב אם נוצר מדמה של האמא והגזים אינם עוברים ממערכת העיכול לדם..

7. בהנקה יש להקפיד על שתיית 3 ליטר מים ביום לפחות.
לא נכון! יש להקפיד על שתייה מספקת אך אין הכרח בשתיית 3 ליטר. 2 ליטר יספיקו בהחלט.

8. יש להימנע ממזונות מייבשי חלב- ירק, נענע ומרווה.
נכון חלקית! יש להימנע מצריכת מרווה אשר עלולה לייבש את החלב. נענע לא מומלצת בכמויות גדולות אך אין בעיה עם צריכת כמות קטנה. כמו כן אין בעיה עם סוגי ירק אחרים.

9. כשהאם לא שיכורה החלב לא מכיל אלכוהול וניתן להניק.
לא נכון! לאחר שתיית אלכוהול מומלץ להמתין 4 שעות, אך בכל מקרה לא פחות משעתיים, לפני הנקה. הסתמכות על הרגשה פיסית של “חוסר שכרות” אינה נכונה ואף רשלנית. כמו כן כיוון שחלב אם נוצר מהדם, אין טעם לשאוב ולזרוק את החלב אלא יש להמתין את הזמן עד לפירוק האלכוהול.

10. בהנקה יש להימנע מצריכת חלב ובוטנים על מנת למנוע אלרגיות אצל התינוק.
לא נכון! במחקרים לא נמצאה השפעה מיטיבה של ההימנעות מסוג זה על אלרגיות. חלבונים מתזונת האם לא עוברים לרוב לחלב האם. במקרים נקודתיים של חשד לאלרגיה יש להתייעץ עם רופא ילדים ודיאטנית ילדים.

זכרו כי חלב אם הוא התזונה הטובה ביותר והמתאימה ביותר עבור התינוק- תזונה מותאמת אישית!!!




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *