כך נצרוך מוצרי מזון בריאים יותר

מזון מהיר מצד ימין, מזון בריא בצד שמאל

לעיתים קרובות הצרכן הישראלי מרגיש מבולבל אל מול שפע המזונות המצויים היום בסופרמרקטים. כמעט בכל קטגוריית מזון קיימים עשרות מוצרים וקשה להבחין מה עדיף על מה. הדס חרדון, דיאטנית קלינית במכבי, עושה לנו סדר בבלגן ומשתפת אותנו במספר טיפים לבחירת מוצרים פופולאריים.


כצרכנים ישראלים, אנו מוסחים בקלות יחסית מהצהרות בריאות בולטות שמופיעות על האריזה, שיקבעו אם ניקח מוצר כזה או אחר שדומה לו. ההבדלים בין המוצרים נמצאים בפרטים הקטנים: ברכיבים התזונתיים ובכמויות של אותם רכיבים. כמה טיפים לבחירת מספר מוצרים בריאים יותר. כמה השוואות בין מוצרים פופולארים שודאי כולנו קונים:

  • עוגיות מרוקאיות ללא סוכר אל מול עוגיות מרוקאיות עם סוכר

בחרנו להשוות בין הרכיבים התזונתיים של עוגיות מרוקאיות ללא סוכר וכאלו עם סוכר. לפי הטבלה ניתן לראות בראש ובראשונה את כמות הקלוריות. העוגיות ללא סוכר בפרוש אינן עוגיות "דיאטטיות" ומומלץ לאכול מהן בהגבלה. אנו רואים שכמות הפחמימות פחותות בעוגיות ללא סוכר יחסית לאלו עם הסוכר. יחד עם זאת, במקום הפחמימות, אנו רואים שהעוגיות ללא סוכר מכילות כמות גדולה יותר של שומנים. במקרה הזה מדובר בשומן צימחי מוקשה חלקית שמעלה סיכוי למחלות לב וכלי דם. גם כמות הכולסטרול והנתרן גבוהה בהרבה דווקא בעוגיות ללא סוכר. חשוב לציין שלכל אחד שיקולים שונים בבחירת המזונות ויתכן שחולי סוכרת למשל יעדיפו עוגיות ללא סוכר. חשוב להבחין שבמקרה זה ברור שהעוגיות ללא סוכר אינן יכולות להחשב כעוגיות בריאות ובמובנים רבים אינן עדיפות על העוגיות הרגילות.

סימון תזונתי ל-100 גר' עוגיות מרוקאיות ללא סוכר עוגיות מרוקאיות עם סוכר
קלוריות (אנרגיה) 454 460
חלבונים (גרם) 8 9
פחמימות (גרם) 48.5 75
שומנים (גרם) 21.5 13.8
מתוכם שומן רווי (גרם) 5 3.5
כולסטרול (מ"ג) 24.2 10
נתרן (מ"ג) 210 23.4
  • טחינה גולמית משומשום מלא לעומת טחינה גולמית משומשום טהור

בשנים האחרונות לצד טחינה גולמית משומשום טהור מופיעה כמעט בכל סופרמרקט גם טחינה משומשום מלא. שימו לב שהמונח שומשום טהור 100% אינו מרמז על כך שהשומשום מלא אלא רק שהטחינה מורכבת מ-100% שומשום טהור. ההבדל העיקרי והמשמעותי ביותר בין שתי הטחינות הוא כמות הסידן הרבה בשומשום המלא. השומשום המלא מכיל גם את קליפת השומשום וזו עשירה במינרלים, ויטמינים וסיבים תזונתיים. הבולט שבהם הוא הסידן. בשומשום המלא יש כמעט פי 6 סידן מאשר בשומשום שאינו מלא. בעידן בו אנשים רבים מחפשים תחליפים עשירים בסידן במקום מוצרי חלב, הטחינה המלאה היא בהחלט אופציה טובה. בנוסף, הטחינה המלאה מכילה גם יותר מינרלים כגון מגנזיום, אבץ וסיבים תזונתיים. במקרה זה, בהחלט עדיף לבחור בטחינה משומשום מלא.

סימון תזונתי ל-100 גר' טחינה משומשום מלא טחינה משומשום טהור 100%
קלוריות (אנרגיה) 670 695
חלבונים (גרם) 24 24
פחמימות (גרם) 13 10
שומנים (גרם) 58 62
מתוכם שומן רווי (גרם) 10 10
כולסטרול (מ"ג) 0 0
נתרן (מ"ג) 140 150
סידן (מ"ג) 600 120
ברזל (מ"ג) 6.5 6.6
מגנזיום (מ"ג) 300
אבץ (מ"ג) 6
סיבים תזונתיים 8
  • חטיף אנרגיה עם גרנולה צימוקים ואגוזים לעומת חטיף שוקולד ונוגט

בשוק קיימים חטיפי אנרגיה מסוגים שונים ומגוונים. לעיתים, אנו טועים לחשוב שחטיף אנרגיה שנקרא גם בשמו המפתה אך המטעה, "חטיף בריאות", הוא בריא. פעמים רבות המציאות יכולה להיות רחוקה מאד מהבריאות שנשקפת לנו משם המוצר ומהתצלום על גבי האריזה.
במקרה זה למשל, אנו רואים שכמות הקלוריות בשני החטיפים אינה שונה בהרבה למרות החזות הבריאותית ואולי גם הדיאטטית. ניתן לראות גם שכמות הפחמימות בחטיף הבריאות גדולה יותר מבחטיף השוקולד, ייתכן הודות לשיבולת השועל. כמות השומן לעומת זאת, בהחלט פחותה בחטיף הבריאות מזה שבשוקולד.
לגבי הנתרן, ההבדלים משמעותיים ביותר ובחטיף הבריאות יש כמעט פי 5 נתרן מאשר בחטיף השוקולד. לסיכום, ניתן לראות שלמרות המרכיבים שמופיעים על האריזה של חטיף האנרגיה, אשר יוצרים רושם של חטיף בעל ערכים תזונתיים טובים ומומלצים, קיימת שונות בין המוצרים השונים. תמיד מומלץ להסתכל על האותיות הקטנות ולבדוק טוב את הרכב המוצר.

סימון תזונתי ל-100 גר' חטיף אנרגיה עם גרנולה, צימוקים ואגוזים חטיף פריך ממולא נוגט עם שוקולד חלב
קלוריות (אנרגיה) 436 513
חלבונים (גרם) 9 10.8
פחמימות (גרם) 72 59
שומנים (גרם) 14 25.9
מתוכם שומן רווי (גרם) 4 10
כולסטרול (מ"ג) 0 10.3
נתרן (מ"ג) 290 58.7

 

רוצים לדעת עוד? הצטרפו לעמוד שלנו, מכבי תזונה, בפייסבוק!

למידע נוסף  ניתן להכנס ל תזונה בריאה וקנייה נבונה בסופרמרקט .

  • הערכים התזונתיים שייכים למוצרים ישראליים ונלקחו מאתר foodsdictionary.co.il