full screen background image
Search

א א א

בלוג מכבי

בלוג מכבי שירותי בריאות

אורח חיים בריא בתקופת ההנקה

אישה שוכבת על הגב עם תינוק

לאחר הלידה הרבה נשים רוצות לחזור לאורח חיים שהיה להן לפני ההריון הכולל תזונה מאוזנת וכושר. רצון זה הוא לגיטימי, אך איך נעשה זאת בצורה בריאה ומסודרת? עדי פלג, מנהלת ודיאטנית המרכז לטיפול בילדים עם עודף משקל-נתניה במכבי, משתפת אותנו במספר טיפים בנושא.

במהלך תקופת ההיריון גופנו משתנה בכדי לשאת, להזין ולגדל את העובר, אך האם ידעת שחלק מהמשקל אשר מתווסף בתקופת ההריון, מקורו בשומן אשר גופך אוגר בכדי לתמוך בייצור החלב לאחר שתינוקך ייוולד?
הרבה נשים היו שמחות לחזור כמה שיותר מהר למשקל בו היו לפני ההריון. אך רגע לפני, חשוב שתדעי כי רצוי לחכות עד שהתינוק יהיה לפחות בן שישה שבועות לפני כל קיום מאמץ לשם ירידה במשקל. גוף האישה זקוק לתקופת זמן זו בכדי להתאושש מהלידה ולהצליח לבסס את כמויות החלב. נשים שאוכלות בצורה מסודרת, מאבדות בדרך כלל כ-0.8 ק”ג לחודש בששת החודשים הראשונים להנקה. בששת החודשים שלאחר מכן קצב הירידה במשקל פוחת, אלא אם כן צורכים פחות קלוריות ומבצעים פעילות גופנית באופן מבוקר. במחקרים נמצא כי גם צריכה קלורית מעטה של כ-1500 קלוריות ביום אינה פוגעת בייצור החלב.

עם זאת, חשוב לציין כי:

  • מומלץ שלא לצרוך פחות מ- 1800 קלוריות ביום בתקופת ההנקה.
  • חשוב מאוד לבצע כל שינויי בצריכה הקלורית בהדרגה. ירידה חדה במשקל בעקבות הגבלה קלורית חמורה עלולה לפגוע בייצור החלב ולגרום לשחרור מוגבר של רעלנים מרקמות שומן, אשר מתפרקות בקצב מהיר ולכניסת רעלנים אלו לחלב האם.
  • הנקה הינה שלב נורמאלי במהלך תקופת הפוריות של כל אישה וכמו בכל שלב אחר בחייה, מומלץ שהתזונה תהיה מאוזנת ומגוונת. תזונה מגוונת כוללת בתוכה את קבוצות המזון השונות:
    דגנים ממקורות שונים (עם עדיפות לדגנים מלאים), ירקות, פירות, חלבון (בשר, מוצרי חלב, ביצים, קטניות) ושומן- רצוי שומנים ממקורות טבעיים (שמן זית, אבוקדו, טחינה גולמית,, אגוזים ושקדים).
  • חשוב לדעת שגם אם תזונתך אינה מושלמת, גופך עדיין ידע לייצר חלב אשר יכיל את כל מה שהתינוק שלך זקוק לו בכדי להמשיך לגדול בצורה הנכונה ביותר עבורו.
  • תזונה בריאה חשובה בכל שלב בחיים. כדאי לסגל הרגלי אכילה בריאים אשר ייטיבו עם כל בני המשפחה, כולל התינוק, אשר בעתיד ישב אתכם בשולחן הארוחה.

לסיכום, מומלץ לאפשר לגוף לפחות שישה שבועות של מנוחה והסתגלות לפני התחלה של שינויי תזונתי. כמו כן, חשוב לשים לב לקצב הירידה במשקל: ירידה של 0.5-0.75 ק”ג לשבוע בקרב נשים מניקות הינה תקינה ואינה פוגעת באספקת החלב לתינוק.
אם יש לכן שאלות נוספות בנושא, מומלץ לפנות לדיאטנית אשר תלווה אתכן בתהליך זה. כאן תוכלי למצוא את הדיאטנית הקרובה למקום מגורייך.

רוצים לדעת עוד? הצטרפו אלינו לעמוד מכבי תזונה בפייסבוק!




כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *